همیشه برند (علامت تجاری) و برندینگ ستون یک کسب و کار و به لحاظ تداوم در تجارت یک نام یا نشان ماندگار بسیار مهم است. از این رو شرکت ها و اشخاص بسیاری هستند که تلاش دارند تا نام و نشانی که برایش برنامه ریزی کرده اند به سلامت به مسیر موفقیت و پیشرفت خود ادامه دهد. نام و نشان خود را به ثبت می رسانند.

روال قانونی ثبت علامت تجاری یا برند

ثبت علامت تجاری فقط به ثبت رسیدن آن نیست، قوانین استفاده، نگهداری و مسائل آن بسیار مهم می باشد. از این رو گروه وکلای یاسا تلاش کرده است تا اطلاعات دقیق و مهمی نسبت به ثبت علامت تجاری، ثبت برند، ثبت لوگو، ثبت نام تجاری و دیگر موارد به موکلین خود اطلاع رسانی و در صورتی که آنها نیاز به ثبت علامت تجاری داشتند، از مرحله 0 تا 100 آنها را راهنمایی و مجری باشد.
علامت تجاری نشانی است که قادر است کالاهای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص/بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه‌ها با اشخاص متمایز نماید.
ثبت علامت تجاری به نام شخص (فارسی - لاتین)
مدارک لازم جهت ثبت علامت تجاری
شخصی
1. کپی شناسنامه
2. کپی کارت ملی
3. کپی پروانه کسب
4. نمونه برند طراحی شده 6*6
5. ارائه کارت بازرگانی به نام خود شخص برای علامت تجاری که حروف لاتین بکار رفته است.
شرکتی
1. کپی کلیه مدارک شرکت
1. آگهی و روزنامه تاسیس شرکت و هرنوع تغییرات
2. مجوزهای لازم
- جواز تاسیس
- پروانه بهره برداری (تولید یا صنایع)
- پروانه اشتغال به کار رئیس هیئت مدیره یا مدیرعامل
3. کارت بازرگانی در صورتی که داخل علامت تجاری حرف لاتین بکار رفته باشد
4. کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل
5. یک نمونه از برند طراحی شده 6*6



سوالات متداول در خصوص ثبت علامت تجاری
1. علامت ثبت شده ای هست که من در حال خرید آن هستم چگونه میتوانم برند را به نام خودم تغییر بدهم؟
اول اینکه شما باید همان جوازی را داشته باشید که فرد فروشنده دارد. یعنی در همان شاخه فعالیت کند و بعد اقدام به تغییر نام آن فرمایید.
2. مدارک مورد نیاز برای تغییر مدارک علامت تجاری چیست؟
کپی مدارک شناسایی فرد انتقال دهنده و انتقال گیرنده
ارائه جوازی در همان صنف انتقال دهنده
اصل پروانه ده ساله
ارائه صلح نامه محضری
3. برای تمدید علامت تجاری چه باید کرد؟
تمام مراحل اجرایی همانند مراحل اولیه ثبت علامت است وهمان هزینه هم در بر دارد.
4. آیا ثبت برند حتما باید توسط وکیل انجام گیرد؟
خیر الزامی نیست شخص می تواند خود اقدام به ثبت علامت تجاری کند. (به جدول مقایسه ثبت علامت تجاری توسط خود و وکیل در بالای صفحه مراجعه کنید)
5. ثبت علامت تجاری چقدر زمان میبرد؟
ثبت علامت تجاری درمرحله اول به مدت 2 ماه است تا تایید اسم شود. در مرحله بعدی 4ماه و نیم زمان می برد تا پروانه ده ساله صادر شود.
6. آیا برای ثبت علامت تجاری داشتن جواز الزامی است؟
بله برای ثبت برند داشتن جواز یا پروانه بهره برداری الزامی است.
7. آیا می توان علامت تجاری را انتقال داد؟
بله مراحل ثبت آن همانند ثبت اولیه است با این تفاوت که گواهی 10 ساله نیز در مدارک موجود است.
8. روزنامه دوم در علامت تجاری چیست؟
روزنامه دوم در ثبت علامت تجاری همان روزنامه 10 ساله است.
9. آیا میتوان قبل از تشکیل پرونده به گونه ای مطلع شد که علامت تجاری مورد نظر مان قبلا" ثبت شده است یا خیر؟
بله می توانید با پرداخت هزینه ای اقدام به گرفتن استعلام علامت تجاری کنید. استعلام در این رابطه که آیا این اسم قبلا ثبت شده است یا خیر
10. آیا میتوانم نام مغازه خود را ثبت علامت تجاری کنم؟
بله متوانید در صورتی که جواز کسب خود را ارائه دهید نام را انحصاری کنید
11. آیا میتوان فقط با مدارک ثبتی شرکتم علامت تجاری یا لگو ثبت کنم؟
خیر مدارک شرکتتان در صورتی در آن جوازی موجود نباشد برای ثبت علامت تجاری کافی نیست
12. چه مجوزی برای ثبت برند یا علامت تجاری باید ارائه بدهیم؟
جوازی در رابط با فعالیتی که در حال انجام آن هستید
13. آیا گرفتن استعلام از طریق سایت ها ی موجود قابل استناد است؟
خیر در صورتی که بخواهید استعلام معتبر داشته باشید از مجموعه ها ی ثبتی که این خدمات را ارائه میدهد اقدام کنید (مجموعه یا سا بخش ثبت نیز این خدمت را ارائه میدهد )
14. پروانه بهره برداری چیست؟
پروانه بهر برداری در رابط با تولیدی ها و کارخانه ها توسط اتحادیه خاص همان صنف صادر میشود
15. آیا میتوان در یک علامت تجاری هم نماد شرکتمان باشد هم اسم آن؟
بله متوانید در علامت از هر دو استفاده کنید
16. آیا میتوان علامتی که در کشور دیگری ثبت شده است را در ایران نیز ثبت کرد؟
در صورتی که ثبت بین المللی شده باشد نمیتوانید در ایران نیز آن را ثبت کنید و در صورت ارجاء آن به ثبت پرونده رد خواهد شد


چرا ، ثبت برند می کنیم؟
• تضمین می‌کند که مشتریان می‌توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
• شرکت‌ها را قادر می‌سازد محصولات‌شان را از یکدیگر متمایز سازند.
• ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت‌ها هستند.
• اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می‌شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها می‌باشند.
• جزء ضروری موافقت‌نامه‌های اعطای نمایندگی هستند.
• ممکن است دارائی ازرشمند کسب و کار باشند
• شرکت‌ها را تشویق می‌کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه‌گذاری کنند.
• ممکن است برای دریافت وام مفید باشند.

 

 جهت اخذ مجوز صنعتی اینجا کلیک کنید .

جهت مشاهده مطالب مرتبط اینجا کلیک کنید .