تسهیلات سرمایه در گردش: یکی از انواع خدمات بانک صنعت و معدن می باشد که جهت خرید و تهیه مواد اولیه، قطعات، لوازم یدکی و بسته بندی در زمینه های صنعتی، معدنی و خدماتی ذیربط به متقاضیان واجد شرایط دریافت تسهیلات مالی سرمایه در گردش یک ساله ارائه می شود. بانک صنعت و معدن بنا به درخواست مشتریان، اقدام به اعطای تسهیلات سرمایه در گردش به منظور ایجاد شرایط لازم جهت بهرهبرداری از واحدهای موجود در زمینههای صنعتی، معدنی، گردشگری و خدماتی ذیربط مینماید . این تسهیلات برای تامین هزینه های تولید (شامل خرید مواد اولیه، قطعات، لوازم یدکی و بسته بندی) و هزینه های جاری پرداخت میشود
دفتر مرکزی : تهران خیابان 13 آبان جنب کلانتری پلاک 24 واحد 1
دفتر نمایندگی: تهران ، پاکدشت ، میدان پارچین ، خیابان مهر رضا ، انصار 5 خیابان 5 ساختمان نصر 145 واحد 24
- 02155542360
- 02155033754
- 09126309825
- http://www.tarh-bank.ir/
لازم به ذکر است که این تسهیلات در دسته تسهیلات کوتاه مدت بانک صنعت و معدن محسوب میشود.
ضوابط اعطای تسهیلات سرمایه در گردش 1- مشتریان باید در هنگام ارایه درخواست دریافت تسهیلات سرمایه در گردش، دارای حساب جاری قرض الحسنه نزد شعب بانک باشند و یا اقدام به افتتاح این حساب نمایند . 2- به متقاضیانی تسهیلات سرمایه در گردش اعطاء میشود که طرح آنها توجیهات لازم را داشته باشد و نتیجه ارزیابی اعتباری و اعتبار سنجی آنها مورد تائید بانک باشد. 3- حداکثر زمان استفاده و باز پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش اعطائی بانک، یک سال میباشد . تبصره : متقاضیانی که طرح آنها در بدو بهره برداری میباشد میتوانند تقاضای دریافت تسهیلات سرمایه در گردش با دوره بازپرداخت حداکثر 3 ساله را نمایند . 4- بانک جهت تضمین بازپرداخت تسهیلات اعطایی، اقدام به دریافت یک یا تلفیقی از تضمینهای مورد قبول خود مینماید. نوع، میزان و ارزش وثایق و تضامین، توسط بانک تعیین و به مشتری اعلام میشود . فهرست وثایق مورد قبول در بند (د) آمده است. 5- اموال مورد معامله و اموالی که به عنوان وثیقه از سوی بانک پذیرفته میشوند، حسب مورد میباید در طول مدت اجرای قرارداد، حداقل به میزانی که منافع بانک را پوشش دهند، نزد یکی از شرکتهای بیمه به نفع بانک و به هزینه مشتری بیمه شوند . 6- بانک میتواند به منظور جلوگیری از تکرار انعقاد قراردادهای رسمی در دفترخانه و پرداخت هزینههای ذیربط ، با مشتریانی که به صورت مستمر اقدام به دریافت تسهیلات و ایجاد تعهدات با بانک مینمایند، قرارداد پشتوانه تنظیم و در دفترخانه منعقد نماید. در این صورت مشتری میتواند به پشتوانه این قرارداد، در معاملات خود با بانک، تنها اقدام به امضای قرارداد عادی نمایند. 7- خرید مواد اولیه برای تقاضاهایی که مبلغ آنها بیش از 500 میلیون ریال میباشد، با تشخیص بانک میباید از طریق گشایش اعتبار اسنادی داخلی صورت پذیرد.
مراحل تقاضای تسهیلات سرمایه در گردش: 1- مراجعه متقاضی به شعب یا سایت الکترونیکی و دریافت مدارک زیر: - فرم درج مشخصات متقاضیان دریافت تسهیلات مالی و خدمات اعتباری مربوط به اشخاص حقیقی و یا حقوقی (بر حسب نوع متقاضی) - فهرست مدارک مورد نیاز بانک تبصره - متقاضیانی که در بدو بهره برداری و شروع به کار می باشند لازم است فرم مخصوص این نوع متقاضیان را نیز دریافت نمایند. 2- مطالعه و تکمیل فرمها، ممهور نمودن فرمها به مهر و امضاء مجاز خود/شرکت تهیه مدارک مورد نیاز مرحله پذیرش 3- ارائه فرمها و مدارک مذکور به شعب بانک 4- افتتاح حساب جاری قرض الحسنه نزد شعب بانک توسط متقاضی 5- بررسی وضعیت متقاضی توسط بانک 6- در صورت عدم تصویب تقاضا، اطلاع کتبی موضوع به متقاضی توسط شعبه - در صورت تصویب تقاضا، تعیین میزان و نوع تضمین ها و وثائق لازم و انجام اقدامات لازم جهت انعقاد قرارداد با متقاضی توسط بانک 7- تامین وثایق و تهیه مدارک مرحله انعقاد قرارداد و ارائه به شعبه توسط متقاضی 8- دریافت وثیقه از متقاضی، انعقاد قرارداد حقوقی با او و پرداخت تسهیلات مصوب نکته: در تمامی مراحل فوق متقاضی می تواند از طریق شعبه از وضعیت تقاضای خود آگاهی یابد.
مراحل اعطای تسهیلات سرمایه در گردش 1- مراجعه مشتری به یکی از شعب بانک و تکمیل فرمهای ذکر شده در بند الف تبصره 1: در صورتی که مشتری قبلاً از تسهیلات بانک استفاده نموده باشد، نیازی به تکمیل فرمهای فوق الذکر نبوده و تنها میباید کمبود اطلاعات و مدارک خود را تکمیل نماید . تبصره 2: مشتری میتواند با استفاده از آدرس اینترنتی www. bim.ir اطلاعات و فرمهای مورد نیاز خود را دریافت نماید. 2- تکمیل و ممهور نمودن فرمها به مهر و امضای مجاز و ارایه آنها به بانک به همراه مدارک ذکر شده در بند (ب) 3- بررسی تقاضای مشتری و اعتبار سنجی او با توجه به اطلاعات دریافتی از منابع مختلف و تصمیم گیری جهت اعطای تسهیلات به وی در یکی از ارکان اعتباری بانک . 4- درصورت تصویب اعطای تسهیلات، اعلام نوع و میزان وثایق مورد نیاز به مشتری . 5- انعقاد قرارداد رسمی (دفتر خانه) یا عادی (بانک) با مشتری، پس از تامین وثایق و ارایه مدارک مورد نیاز از سوی مشتری.
بخش الف- فرمهای مورد نیاز جهت تکمیل در زمان مراجعه مشتری به بانک 1- فرم درج مشخصات متقاضیان دریافت تسهیلات مالی و خدمات اعتباری برای اشخاص حقیقی و حقوقی. 2- فرم متقاضیان دریافت تسهیلات مالی و خدمات اعتباری که در بدو بهره برداری و شروع به کار میباشند . 3- فرم ارزیابی ضامن حقوقی/ حقیقی.
بخش ب- فهرست مدارک مورد نیاز در زمان ارایه درخواست تسهیلات - اشخاص حقوقی 1- اساسنامه مصدق ثبت شرکتهای مشتری . 2- آخرین نسخه روزنامه رسمی آگهی تأسیس که متضمن شماره ثبت شرکت باشد . 3- روزنامه رسمی آگهی آخرین اقامتگاه قانونی شرکت . 4- آگهی آخرین اعضاء هیأت مدیره اعم از حقیقی و حقوقی و صاحبان امضای مجاز . 5- صورتجلسه هیأت مدیره شرکت مبنی برموافقت با اخذ اعتبارات و تسهیلات از بانک بر حسب مورد . 6- آخرین گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت که توسط حسابدار رسمی عضو جامعه حسابداران رسمی تهیه شده باشد و قرارداد با حسابرس و مدرکی که نشان دهد حسابدار عضو جامعه حسابداران رسمی میباشد، مانند روزنامه رسمی شرکت (برای مشتریانی که جمع درآمد فروش یا خدمات آنها بیش از 8 میلیارد ریال یا جمع ارزش دارایی آنها بیش از 16 میلیارد ریال میباشد) به انضمام صورتهای مالی شرکت . 7- تصویر پروانه بهره برداری و یا هرگونه مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح بر حسب مورد . 8- ترازنامه آزمایشی دوره مورد تقاضا (طرحهای فعال) . 9- آمار تولید و فروش به تفکیک محصول حتی المقدور در 3 سال گذشته همراه با عملکرد سال جاری و پیش بینی آن تا پایان سال . - اشخاص حقیقی 1- جواز کسب و یا هر گونه مجوز فعالیت از مراجع ذیصلاح . 2- اظهارنامه مالیاتی . 3- صورتحساب سود و زیان و ترازنامه در حداکثر 3 سال گذشته . 4- آمارمیزان تولیدات و فروش آنها در حداکثر 3 سال گذشته . 5- برنامه توجیهی دریافت تسهیلات . 6- آمار تولید و فروش به تفکیک محصول حتی المقدور در 3 سال گذشته همراه با عملکرد سال جاری وپیش بینی آن تا پایان سال . 7- گزارش بودجه عملیاتی سال جاری و برنامه عملیاتی مرتبط با آن.
بخش ج- فهرست مدارک مورد نیاز در زمان انعقاد قرارداد - اشخاص حقوقی 1- گواهی مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم . 2- تصویر تمامی اسناد مالکیت محل اجرای طرح ویا وثیقه خارج از طرح و در صورت امکان تضمینات . 3- گزارش کارشناس رسمی دادگستری منتخب بانک از وثایق بر حسب مورد . 4- تصویر تمامی شناسنامه (یا روزنامه رسمی) متعهد/متعهدین، راهن/راهنین و ضامن/ضامنین . - اشخاص حقیقی 1- گواهی مالیاتی موضوع ماده 186 قانون مالیات های مستقیم بر حسب مورد . 2- تصویر تمامی اسناد مالکیت وثایق وکپی شناسنامه (یا روزنامه رسمی) متعهد/متعهدین، راهن/راهنین و ضامن/ضامنین . 3- گزارش کارشناس رسمی دادگستری منتخب بانک از وثایق بر حسب مورد . بند د - فهرست وثایق مورد قبول بانک
وثایق قابل قبول به سه دسته زیر تقسیم میشوند: گروه اول: سپرده سرمایه گذاری بلندمدت یا گواهی سپرده سرمایهگذاری بلندمدت (معادل 100 درصد مبلغ سپرده) سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و قرض الحسنه پس انداز (معادل 100 درصد مبلغ سپرده) اوراق مشارکت دولتی (معادل قیمت اسمی اوراق) ضمانت نامه بانکهای معتبر داخلی و خارجی (معادل مبلغ ضمانت نامه) گروه دوم: سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس (تابلو الف) به قیمت میانگین قیمت اسمی و قیمت تابلو. اموال غیرمنقول شامل مسکونی، اداری و تجاری (به قیمت کارشناسی پس از کسر ارزش سرقفلی حسب مورد) گروه سوم: ماشین آلات خطوط تولید به هم پیوسته (معادل 70 درصد قیمت دفتری و یا قیمت کارشناسی مشروط به اینکه این گونه ماشین آلات بابت تسهیلات پرداختی بانک صنعت و معدن در رهن بانک باشد) ماشین آلات خطوط تولید ناپیوسته (معادل 50 درصد قیمت دفتری و یا قیمت کارشناسی مشروط به آنکه ای نگونه ماشین آلات بابت تسهیلات پرداختی به بانک صنعت و معدن در رهن بانک باشد) سفته امضاء شده توسط متقاضی و سفته ظهرنویسی شده توسط ضامن/ضامنین معتبر با توجه به نتیجه ارزیابی ضامن (معادل مبلغ سفته) تبصره: سایر وثایق، حسب تشخیص بانک قابل دریافت می باشد.
دفتر مرکزی : تهران خیابان 13 آبان جنب کلانتری پلاک 24 واحد 1
دفتر نمایندگی: تهران ، پاکدشت ، میدان پارچین ، خیابان مهر رضا ، انصار 5 خیابان 5 ساختمان نصر 145 واحد 24
- 02155542360
- 02155033754
- 09126309825
- http://www.tarh-bank.ir/